Ayuda
Un proceso participativo es una secuencia de actividades participativas (p.e. primero rellenar una encuesta, luego realizar propuestas, debatirlas en encuentros presenciales o virtuales, y finalmente priorizarlas) con el objetivo de definir y tomar una decisión sobre un tema específico.
Ejemplos de procesos participativos son: un proceso de elección de los miembros de un comité (donde primero se presentan unas candidaturas, luego se debate y finalmente se elige una candidatura), presupuestos participativos (donde se realizan propuestas, se valoran económicamente y se vota con el dinero disponible), un proceso de planificación estratégica, la redacción colaborativa de un reglamento o norma, el diseño de un espacio urbano o la producción de un plan de políticas públicas.
Fases del proceso
Marc i criteris necessaris per acceptar propostes pels pressupostos participatius
Al procés participatiu hi poden participar totes les persones censades a Arenys de Munt i majors de 16 anys en data d’inici del procés.
Marc establert:
1. Criteri de legalitat: Totes les propostes d’actuacions han de ser legals. No s’acceptaran propostes que plantegin actuacions il·legals
2. Criteri de competències: Les propostes d’actuacions han de ser competència de l’Ajuntament, competència municipal. Les propostes que es facin han de poder ser assumides per les competències municipals, es descartaran les propostes que siguin competències d’altres administracions. 3. Criteri econòmic: S’aplicaran els límits econòmics abans exposats a totes les propostes i aquelles que no s’ajustin es descartaran.
4. Criteri de viabilitat tècnica: Tanmateix totes les propostes es valoraran tècnicament amb la voluntat de valorar si són viables, és a dir, que tècnicament es poden realitzar.
5. Criteri d’insostenibilitat: No s’acceptaran en cap cas propostes que plantegin accions insostenibles, entenent que és insostenible qualsevol acció que comprometi les necessitats i les possibilitats de desenvolupament de les generacions presents o futures.
6. Criteri d’exclusió social: No es podran fer propostes que plantegin accions d’exclusió social.
Valoració de les propostes: El grup de treball valorarà les propostes en aplicar els criteris i el marc a les propostes recollides i valoració econòmica de les propostes que compleixin
Debat popular: Es presentaran les propostes a la web municipal i es realitzarà un Consell de Poble o Sectorial on es puguin parlar i debatre aquestes. Servirà per iniciar el procés de debat i per a veure quines són les propostes més populars. Es deixarà un marge de temps per tal d’organitzar diverses trobades socials per tal de parlar sobre aquestes propostes, idealment cada Consell Sectorial s’hauria de trobar per tal de poder parlar d’aquelles que les afecten directament. També es valorarà fer un debat de ràdio amb els grups polítics presents al consistori.
Votació popular: es durà a terme el procés de votació durant una setmana seguint els canals establerts.
Abans de procedir a la votació popular, la Comissió de Participació revisarà totes les propostes per tal de valorar si s’ajusten al marc i als 6 criteris establerts. Un cop revisades les propostes, aquelles que compleixin amb els 6 criteris passaran a ser valorades. Aquestes propostes s’agruparan per temàtiques (Joventut, Gent Gran, Acció Social, Urbanisme, Benestar Animal, Igualtat, Espai Públic, Habitatge, Festes, Promoció Econòmica, Educació, Cultura, Salut Comerç… o segons determini la Comissió de Participació) i dins de cada temàtica s’organitzaran per zones del municipi que rebran l’actuació (en cas que es pugui).
En primer lloc la Comissió de Participació valorarà el criteri de necessitats bàsiques (10%) i el criteri estratègic (5%) seguint la rúbrica establerta. Un cop feta aquesta valoració, de la qual s’extraurà una nota mitjana sobre 10 punts, quedarà reservada de manera secreta fins que finalitzi la votació popular.
La votació popular es desenvoluparà dins el termini d’una setmana. Es podrà fer a través de la web de l’Ajuntament i omplint les butlletes oficials que es podran trobar als equipaments municipals i comerços que col·laborin.
La votació es realitzarà per temàtiques, les quals tindran un pressupost màxim que determinarà la Comissió de Participació. Per tal de ser equitatiu, es vetllarà perquè dins d’una temàtica hi hagi propostes que incideixin arreu del municipi i no només en una zona concreta.
Les persones podran votar les propostes una sola vegada. Hauran d’ordenar les propostes de la que més els agrada a la que menys, les propostes seran valorades a través d’una nota ponderada (10 punts la primera, 8 la segona, 6 la tercera, 4 la quarta i 2 la cinquena; a partir de la sisena les propostes rebran totes una puntuació d’1). Es podrà fer a través de la web identificant-se amb el DNI o bé a través d’una butlleta que dipositaran a una de les bústies que s’hauran repartit als equipaments o comerços col·laboradors. Serà tasca del personal de l’Ajuntament digitalitzar la informació de les butlletes.
Recull de resultats: la Comissió de Participació es reunirà per recollir els resultats. Se sumaran les notes ponderades del criteri necessitats bàsiques (10%), el criteri estratègic (10%) i el criteri de la votació popular (85%)
Les onze propostes plantejades per la ciutadania més votades són les següents:
Millora i arranjament del pati de l’Escola Sant Martí d’Arenys de Munt amb nou mobiliari (63 vots).
Arranjament del pati de l’Escola Sant Martí d’Arenys de Munt amb la pintada d’un mural a la paret (58 vots).
Tendal o carpa per al pati d’infantil de l’Escola Sant Martí i tendal per a la “terrassa” de l’Escola Sant Martí (57 vots).
Proposta d’estudi i execució d’eliminació dels punts negres del municipi per a persones de mobilitat reduïda (49 vots).
Espais d’oci per a nens i nenes de més de 10 anys (48 vots).
Posar lavabos públics a Can Jalpí (47 vots).
Millorar estructures infantils i gimnàs urbà de Can Jalpí (45 vots).
Millores pati Escola Sobirans (42 vots).
Hoquei Arenys de Munt: cobrir la pista annexa (40 vots).
Tobogan gegant al parc de Can Jalpí (38 vots).
Dur a terme un cicle de cinema i teatre a la fresca (38 vots).
RETIMENT DE COMPTES DEL PRESSUPOST PARTICIPATIU 2023
De les propostes aprovades s’han desenvolupat els següents projectes:
16517 Posar lavabos públics a Can Jalpi Millorar aquest espai familiar perquè és un parc on hi va molta
canalla i gent gran. Seria bo que hi haguessin dos lavabo públics.
Import destinat:15.000 €
Aplicació pressupostària: 320.171.62200
Mobiliari per les escoles
Import destinat:1.017,87 €
Aplicació pressupostària: 810.321.62501
Inversions a les escoles
Import destinat:73.725,56 €
Aplicació pressupostària: 810.321.63202
Manteniment equipament d'educació
Import destinat:2.120,00 €
Aplicació pressupostària: 810.323.21201
Accions realitzades:
Pressupost per pàrquing de 4 bicicletes a l’escola Sobirans (1.017,67 €)
Subministrament de jocs infantils exteriors per al pati de l’escola Sant Martí (18.148,79 €)
2 taules de ping pong a l’escola Sobirans.(1.266,46 €)
1 caseta de fusta Fresno, 1 kit de teula asfàltica (935,50 €)
3 teules asfàltiques, 3 cumbreres, 3 foams, 2 cargols i oli protector per a l’escola Sant Martí. (1.450,80 €)
Subministrament i instal·lació d’un joc LOOP 4Circuit SB2) amb referència JPV413SB per a l’escola Sobirans. (6.047,79 €)
Subministrament d’un joc de molla amb referència JFS08SB per a l’escola Bressol. (682,25 €)
CM de subministrament de dos tendals per al pati i terrat de l’escola Sant Martí (18.071,35 €)
Compra d’una pèrgola al pati de l’escola sobirans i espai didàctic amb gespa (10.345,50 €)
Pressupost Participatiu 2023 d'Arenys de Munt
#pressupostparticipatiuarenysdemunt2023 Pressupostos participatius bianuals
Acerca de este proceso
L'Ajuntament d'Arenys de Munt posa a disposició dels seus habitants el Pressupost Participatiu 2023
Marc i criteris necessaris per acceptar propostes pels pressupostos participatius
Al procés participatiu hi poden participar totes les persones censades a Arenys de Munt i majors d’edat en data d’inici del procés.
Marc establert:
1. Criteri de legalitat: Totes les propostes d’actuacions han de ser legals. No s’acceptaran propostes que plantegin actuacions il·legals
2. Criteri de competències: Les propostes d’actuacions han de ser competència de l’Ajuntament, competència municipal. Les propostes que es facin han de poder ser assumides per les competències municipals, es descartaran les propostes que siguin competències d’altres administracions.
3. Criteri econòmic: S’aplicaran els límits econòmics abans exposats a totes les propostes i aquelles que no s’ajustin es descartaran.
4. Criteri de viabilitat tècnica: Tanmateix totes les propostes es valoraran tècnicament amb la voluntat de valorar si són viables, és a dir, que tècnicament es poden realitzar.
5. Criteri d’insostenibilitat: No s’acceptaran en cap cas propostes que plantegin accions insostenibles, entenent que és insostenible qualsevol acció que comprometi les necessitats i les possibilitats de desenvolupament de les generacions presents o futures.
6. Criteri d’exclusió social: No es podran fer propostes que plantegin accions d’exclusió social.
Totes les propostes que compleixin els criteris abans exposats passaran a ser prioritzades per tal de determinar quines es portaran a terme en primer lloc. A continuació presentem els criteris que ens ajudaran a fer aquest exercici. Entre parèntesis s’apunta el pes que tindran aquests criteris en la priorització final:
1. Criteri de necessitats bàsiques (10%): A l’hora de prioritzar les propostes es tindran presents les necessitats bàsiques de la població d’Arenys de Munt.
2. Criteri estratègic (5%): Les propostes que superin els criteris marc seran valorades segons la seva adequació a la visió de futur que s’ha consensuat participativament a partir de l’elaboració del PAM.
3. Criteri votació popular (85%): El criteri més important a l’hora de prioritzar les propostes serà el de la votació popular, és a dir, totes les propostes que passin els criteris marc seran sotmeses a la votació directa dels arenyencs/ques
Les 4 fases del pressupost participatiu 2022:
1- Elaboració i recull de propostes: s’iniciarà amb un Consell de Poble o Sectorial on s’expliqui el procés participatiu. Es treballarà una campanya comunicativa per tal que les persones tinguin espais on debatre aspectes a millorar del municipi. Un cop finalitzada aquesta part les persones a títol individual o bé les entitats representades per la persona designada enviaran a l’Ajuntament les propostes a través de l’OAV, per correu electrònic, telèfon i instància genèrica.
2- Valoració de les propostes: el grup de treball valorarà les propostes en aplicar els criteris i el marc a les propostes recollides i valoració econòmica de les propostes que compleixin.
3- Debat popular: Es presentaran les propostes a la web municipal i es realitzarà un Consell de Poble o Sectorial on es puguin parlar i debatre aquestes. Servirà per iniciar el procés de debat i per a veure quines són les propostes més populars. Es deixarà un marge de temps per tal d’organitzar diverses trobades socials per tal de parlar sobre aquestes propostes, idealment cada Consell Sectorial s’hauria de trobar per tal de poder parlar d’aquelles que les afecten directament. També es valorarà fer un debat de ràdio amb els grups polítics presents al consistori.
4- Votació popular: es durà a terme el procés de votació durant una setmana seguint els canals establerts.
Compartir